De Kwaliteitsbepaling Standaards van IBNS
Uncirculated (UNC):
Een perfect biljet, nooit verkeerd gehanteerd door de uitgevende autoriteit, een bankmedewerker, de consument of een verzamelaar. Het papier is schoon en strak, zonderverkleuring. Hoeken zijn scherp en vierkant, zonder enige vorm van afronding (afgeronde hoeken zijn meestal indicatief voor gereinigde of “behandelde” biljetten.) Een ongecirculeerd biljet heeft zijn originele, natuurlijke glans.
Noot: Sommige uitgaven zijn meestal beschikbaar met lichte ’tel nagels’ van het tellen. Veel verzamelaars en handelaren refereren aan deze biljetten als AU-UNC.
About uncirculated (AU-UNC):
Een vrijwel perfect biljet, met een minimaal gebruik. ‘Tel nagels’ of andere lichte tekenen van tellen bij de bank, of een lichte hoek- of middenvouw, maar nooit beiden. Een AU biljet kan niet gekreukeld zijn, een kreukel is een harde vouw, welke gewoonlijk het oppervlakte van het papier “gebroken” heeft. Het papier is schoon en helder, met zijn originele glans. Hoeken zijn niet afgerond.
Noot: Europeanen zullen een about uncirculated of AU biljet als EF-Unc of als EF+ betitelen. De XF biljetten zoals beneden beschreven zullen veelal worden omschreven als GVF of good very fine.
Extremely fine (Prachtig, PR):
Een zeer aantrekkelijk biljet met lichte sporen van gebruik. Met een maximum van drie lichte vouwen of een strakke plooi. Papier is schoon en helder met originele glans. Hoeken mogen slechts het minste van afronding vertonen. Er mag ook een héél lichte vorm van slijtage zijn waar een vouw bij een rand uitkomt.
Very fine (Zeer Fraai, Zfr, VF):
Een aantrekkelijk biljet, maar met meer tekenen van gebruik en slijtage. Kan een aantal vouwen zowel horizontaal als verticaal hebben. Het papier mag een minimale hoeveelheid vuil, of wellicht kleurverloop hebben. Het papier zelf is nog relatief knisperend en niet slap. Er zijn geen scheuren in de hoek gedeelten, maar de hoeken tonen wel lichte slijtage. De hoeken zijn licht rond afgesleten, maar niet geheel.
Fine (Fraai, F):
Een biljet dat behoorlijke circulatie toont, met vele vouwen en kreukels. Het papier is niet overdreven vies, maar kan wat dof zijn. De hoeken vertonen veel gebruik, met minimale scheuren in de rand gebieden. Scheuren mogen niet tot in het ontwerp zijn doorgescheurd. Er mag geen middengaatje zijn door intensieve vouwen. De kleuren zijn goed herkenbaar maar niet erg helder. Enkele gaatjes van een nietje of twee is niet overdreven in een Fraai biljet. Het overal beeld van deze kwaliteit is nog steeds aan de aantrekkelijke kant.
Very good (Zeer Goed, ZG):
Een veel gebruikt biljet, misbruikt maar nog steeds intact. Hoeken zijn erg versleten en afgerond. Kleine scheurtjes lopen door tot in het ontwerp, ook kan verkleuring opgetreden zijn. Enkele vlekken en een klein gaatje in het midden door veelvuldige vouwen. Gaatjes van nietjes zijn veelal aanwezig, en het biljet zelf is behoorlijk beschadigd maar er ontbreken GEEN stukken van het biljet. Een biljet in Very Good conditie heeft over het algemeen nog een redelijk attractieve aanblik.
Good (Goed, G):
Een behoorlijk gebruikt en versleten biljet. Normale schade van langdurige circulatie zoals meerdere vouwen, kreukels, vlekken, speldengaatjes en/of gaatjes van nietjes, vuil, verkleuring, hoekscheuren, middengat, afgeronde hoeken en over het algemeen geen aantrekkelijk biljet meer. Geen grote stukken mogen ontbreken. Over het algemeen is er op deze biljetten geschreven of getekend.
Fair (Redelijk, R):
Een totaal vervormd, vuil en zeer veel gebruikt biljet. Grotere stukken zijn half gescheurd of ontbreken naast de slijtage zoals bij Goed vermeld. Scheuren zijn groter, de beschadigde delen van het biljet zijn groter.
Poor (Slecht, S):
Een “vod” met ernstige schade door gebruik, vlekken, ontbrekende stukken, beschreven, grote gaten. Kan met plakband aan elkaar gezet zijn. Wellicht stukken eraf geknipt om de hoeken weer scherp te maken. Een slecht biljet is alleen interessant als het een uniek exemplaar betreft van dat biljet.
Andere slijtage
Biljetten met fysieke defecten die buiten het beeld van de gewone kwaliteit boordeling vallen behoeven extra aandacht. Ze moeten eerst beoordeeld worden alsof het afwijkend zware defect er niet zou zijn. Een beschrijving van het defect moet dan worden toegevoegd. De teksten “Speldenprikjes”, “Nietjes”, “Geknipt” “beschreven”, “Plakresten” etc zijn voorbeelden van wat de aan de beschrijving van een biljet dienen te worden toegevoegd. Dit is beter dan het hele biljet een lagere beoordeling te geven.